leerkracht en kids Omnio Day

Omnio vanuit het zijn naar het doen

omnio visual omnio visual

Omnio vanuit het zijn naar het doen

De ‘Why’ van Omnio: 
We vinden dat een kind tot leren komt als het lekker in zijn vel zit en zichzelf kan zijn. Dit geldt zowel op sociaal- en emotioneel niveau als cognitief niveau. Naast het cognitieve luik oftewel de hoofdkenmerken spreken wij over het zijnsluik oftewel de hartkenmerken. Wij willen onze leerlingen vaardigheden leren om zelf hun eigen pad te gaan bewandelen. Dat wij onze leerlingen aan het einde van hun Omnio tijd mogen uitzwaaien met een goed gevulde rugzak. Bepakt en bezakt met kennis, vaardigheden en competenties. Al die drie componenten samen vormen een basis om verder te leren in het leven. 

De ‘How’ van Omnio:
In ons onderwijs bouwen we verder op de cognitieve talenten van de leerlingen waar we, naast het basiscurriculum in een compacte vorm, een verdiepend en verrijkend aanbod bieden. Dit aanbod vindt plaats in groepen met ontwikkelingsgelijken. De manier van leren is voor alle kinderen verschillend, waarbij we rekening houden met de verschillen in de groep, passend binnen onze onderwijsvorm. We leren onze leerlingen sturing te geven aan hun eigen leerproces en daardoor om te gaan met eigenaarschap. De veilige basis is hieraan voorwaardelijk. We willen onze leerlingen graag handvatten meegeven om succesvol te zijn in onze steeds veranderende maatschappij. Vanuit het zijn naar het doen.

De ‘What’ van Omnio:
Bij Omnio werken we samen aan een omgeving waarin het kind zichzelf mag zijn. Dit doen we door te kijken naar zowel de sociaal en emotionele uitdagingen evenals de cognitieve uitdagingen. Met als doel om de leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen. De (executieve) vaardigheden die je hiervoor nodig hebt zijn bij ons een onderdeel van het programma, zowel expliciet als verweven in het gehele aanbod. De persoonseigen factoren komen middels Rots en Water, psycho educatie, Fides en het gebruik van de autometafoor specifiek aan bod binnen ons onderwijs. We doen een beroep op de competentie en autonomie van onze leerlingen door te werken met een weektaak waarin de leerstof in zeer compacte vorm wordt aangeboden. Uiteraard houden we zicht op het behalen van de SLO leerdoelen. We hebben en spreken hoge verwachtingen uit naar alle betrokken partijen. Door middel van een portfolio wordt de ontwikkeling van een leerling op Omnio gevolgd. Eigenaarschap nemen en vertrouwen krijgen om zo in gezamenlijkheid je optimaal te ontwikkelen om het beste uit jezelf te halen.